Självklart svarar jag på era frågor!

Idag ska vi till stan för att skriva på faderskapsintyget , vi har tid klockan 1.
Vi har tagit reda på att Sibelle kommer vara både svensk och norsk medborgare och det är skitbra!


Ett par frågor...

Veronica

Hej!

Jag undrar om du kan berätta lite om din graviditet?

-Vad man får/inte får äta när man är gravid?
-Vad man får/inte får göra när man är gravid?

Hur mycket mammapeng man får? Vad händer om man är student? Får man 80% av sitt studielån/bidrag då eller? Va händer om man inte haft något riktigt jobb innan man blir gravid? Hur klarar man sig då?

Hopaps på svar!! Kram V


Svar:
Hejhej!
Jag uppfattade min graviditet som väldigt lätt. Jag kunde fortfarande göra det mesta in i det sista verkligen!
Jag tog egentligen aldrig riktigt reda på vad man får eller inte får äta när man är gravid, lyssnade mycket på mormor och mamma. "Äh! Man överdriver så mycket nu för tiden! När jag gick med dig gjorde jag både si och så!" Svaret på det mesta jag frågade.
Barnmorskan tyckte att jag skötte mig bra redan innan kost-messigt, så hon sa bara "Ät som vanligt så blir det bra".
Men saker man bör undvika är såklart Alkohol och Nikotin, inte pastöriserade ostar & feta fiskar (vanliga fiskar som torsk och lax är helt okej) vad jag vet.
Man får göra det mesta. Undvik tunga lyft och lyssna på kroppen i alla situationer skulle jag säga! Det gjorde jag...
Om pengarna du tjänat det senaste året överstiger 100 000 kr så kommer man att göra en uträkning på hur mycket du fick i månaden och ge dig 80% av dom. Annars får man 180kr/dag som man väljer att ta ut innan skatt. Jag har jobbat väldigt mycket sedan jag var 16 år och däremellan har jag varit aktiv i arbetsförmedlingen, det gjorde så att jag kunde samla ihop alla mina lönespecifikationer och lämna hos försäkringskassan. Arbetsförmedlingen och försäkringskassan går hand i hand. Har du varit arbetslös mellan två jobb och inte registrerat dig hos arbetsförmedlingen gäller inte dom tidigaste lönespecifikationerna.


Jag undrar om du åt du ppiller när du blev gravid? Kram Olivia

Svar:
Nej, jag åt inte p-piller när jag blev gravid. Jag hade precis tagit ut p-staven.

Kommentarer
Postat av: emilie

man ska äta feta fiskar, inte "egenfångad" fisk bara, typ insjöfiskar :) och inte färsk eller fryst tonfisk, men på burk är helt okej (tur) och just det, inte stora mängder av koffein heller ;)

2010-02-24 @ 11:40:45
URL: http://emilieforever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0