Frost är vackert

Tips 1

Köp aldrig lack från Ö&B
Simon fick ett lagom stort och sött köksbord med tillhörande stolar av mormor i födelsedagspresent, obehandlat.
Perfect tyckte vi, det är bara att köpa svart lack så får vi de precis som vi vill ha det! Men Icke!
Vi handlade en skohylla med tre våningar från Ö&B och gick förbi hyllan med massa lack och sånt.. Oj en burk med Svart lack... ganska billigt... värt att testa? Sagt och gjort! Vi testade...
Vi målade/lackade köksbordet, stolarna och skohyllan svart i fredags enligt konstruktionerna på burken och det skulle ta 24 timmar för det att torka. Idag har det gått ca 120 timmar och lacken är yt-torr men fortfarande mjuk... jag kan alltså trycka ner mitt finger och lämna ett riktigt avtryck efter mig! AS IRRITERANDE! grrrr

Vi tänkte nu försöka slipa bort lacken och köpa ny svart lack från en vettigare och mer pålitlig affär.. Men sen kom vi ju på att slipa kan man ju inte göra om det understa lagret är kladdigt. Då får man ju byta slippapper efter varenda drag! Så vi tänkte skrapa bort lacken och se hur det funkar... funkar inte de... måste vi köpa nytt bord.
Självklart finns det fler alternativ, men hur mycket pengar och jobb är man beredd att lägga ner på bordet? Det hade varit enklare om Ö&B inte sålde lack som aldrig torkar, dvs förstör möblerna man lackar!!


Tips 2

Använd INTE krämer eller liknande i ansiktet som innehåller vatten
Nu när det kan vara minusgrader ute så fryser vattnet direkt mot huden! För ett par år sedan, en vinter, råkade jag använda en foundation som innehöll väldigt mycket vatten. När jag kom hem efter att ha varit på stan en hel dag så hade jag vätskefyllda mini mini blåsor i hela ansiktet! Dvs, min hud var alldeles knottrig! Jag hade alltså "köldskador" i ansiktet, skitkul. När jag sen fick reda på att det var just för att vattnet i min foundation hade frysit och därmed skadat huden tänkte jag Okej men då ska jag undvika det hädanefter! Men icke! Efter jag badat smörjer jag alltid in kroppen och ansiktet med lotion, och det brukar ju funka skitbra... förutom nu(!!) när det börjar bli minusgrader. Jag har alltså gjort samma misstag igen! Smort in ansiktet utan att titta på flaskan om krämen innehåller vatten eller inte, och sen fjantat runt ute i minusgraderna. INTE KUL! Som plåster på såret så märkte jag det ganska snabbt den här gången, så nu är min hud "bara" knottrig. Inga vätskefyllda mini miniblåsor... men iaf! Lär dig av mitt misstag! Huden måste vila ett par dar för att knottret ska försvinna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0